theme

کمپین «پذیرش در سرما» به راه افتاد/ پذیرش ۳ معتاد کارتن‌خواب در هر کمپ ترک اعتیاد

کمپین «پذیرش در سرما» به راه افتاد/ پذیرش ۳ معتاد کارتن‌خواب در هر کمپ ترک اعتیاد

مازیار علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس گفت: با فرارسیدن فصل سرما و افت ناگهانی دمای هوا در چند روز گذشته، گروهی از مراکز درمان اقامتی اعتیاد که خود را «پویش کشوری مراکز بهبودی اقامتی» معرفی کرده‌اند، در حرکتی خودجوش، «کمپین پذیرش در سرما» را به راه انداخته‌اند. این مراکز درمانی، حمایت از معتادان کارتن‌خواب را مسئولیت اجتماعی خود می‌دانند و بر این اعتقاد هستند که باید به همدردهایشان کمک کنند.

این فعال اجتماعی و مددیار اعتیاد افزود: سال‌هاست مراکز اقامتی درمان اعتیاد در کشور راه‌اندازی شده است و گروه‌های همتا و مددیاران اعتیاد با درآمدهای اندک وظایف خودشان را در مورد بیماران مراجعه‌کننده و بیماران کم‌بضاعت و بی‌بضاعت انجام داده‌اند اما با وجود این، مصوبات اخیر سازمان بهزیستی نشان از آن دارد که گویا این سازمان دولتی به دنبال کم‌رنگ کردن نقش گروه‌های همتا در درمان اعتیاد است.

به گفته علیپور در سال‌های گذشته هم‌ گروه‌های همتا و مراکز اقامتی درمان اعتیاد به‌صورت مجزا در فصل سرما اقدام به پذیرش معتادان کارتن‌خواب و بی‌بضاعت می‌کردند اما امسال تصمیم گرفته‌اند کمپینی به راه بیندازند و به‌صورت جمعی و در کنار یکدیگر مسئولیت اجتماعی‌شان را انجام دهند. آنها امیدوار هستند که این اقدام آنها شرکت‌های تولیدی، اقتصادی و صنعتی را نسبت به وضعیت کارتن‌خواب‌ها حساس کند و آنها هم برای کمک به این افراد، اقدامی انجام دهند.

علیپور افزود: این کمپین «سهم هر مرکز بهبودی اقامتی، پذیرش سه معتاد بی‌بضاعت» را شعار خود قرار داده است.

به گفته این فعال اجتماعی اگر مراکز درمان اقامتی در این کمپین حضور فعال داشته باشند، با توجه به اینکه یک‌هزار و ۱۰۰ مرکز بهبودی اقامتی مجاز تحت نظارت سازمان بهزیستی در سراسر کشور مشغول به فعالیت است می‌توان امیدوار بود که در فصل سرما حداقل ۳ هزار و ۳۰۰ معتاد کارتن‌خواب به‌صورت رایگان در مراکز اقامتی درمان اعتیاد پذیرش شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ مرکز اقامتی درمانی برای شرکت در این کمپین اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: بسیاری از این مراکز، اعلام کرده‌اند که حاضر هستند بیشتر از سه نفر را در مرکز اقامتی خود بپذیرند و عدد بیشتری اعلام کرده‌اند.

به گفته علیپور با توجه به ظرفیت‌های اعلام‌شده، مراکز اقامتی درمان اعتیاد برای پذیرش ۱۶۰۰ نفر اعلام آمادگی کرده‌اند.

این فعال اجتماعی گفت: سازمان‌های مردم نهادی که در حوزه کارتن‌خوابی مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند معتادان کارتن‌خوابی را که تمایل به حضور در مراکز اقامتی درمانی دارند، به این کمپین معرفی کنند. همچنین افراد گروه همتایی که در خود این مراکز اقامتی فعالیت می‌کنند هم تلاش می‌کنند کارتن‌خواب‌های شهر تهران را برای ورود به مراکز خود ترغیب کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، یوسف دولتی، مدیرعامل انجمن مراکز بهبودی اقامتی شهر تهران که به این کمپین پیوسته نیز اعلام کرده که مراکز اقامتی استان تهران، آماده پذیرش رایگان معتادان کارتن‌خواب در فصل سرما هستند.