theme

بسیاری از خیران از نام معتاد فراری هستند

بسیاری از خیران از نام معتاد فراری هستند

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی ایازی در همایش ملی صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با طرح این پرسش که چرا مسئله اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر مطرح شد؟ گفت: واقعیت این است که مشارکت مردم به حل بسیاری از مسائل اجتماعی کمک می کند. به عنوان مثال در دوره ای از زمان با بحران مدارس چهارشیفته روبرو بودیم که با مشارکت مردم توانستیم از آن عبور کنیم.

وی افزود : در حوزه اعتیاد نیز باید یک بسیج همگانی ایجاد کنیم تا هرکس متناسب با وسعش، نقش خود را ایفا کند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی دارای بیشترین تاثیرگذاری و اهمیت است اظهار کرد: برای تحقق این امر باید فرهنگ سازی کنیم و اولیا باید بدانند در حوزه پیشگیری چگونه می توانند نقش ایفا کنند.

ایازی ادامه داد: دومین حوزه اثرگذار مدرسه است و در چند سال گذشته به دلیل حساسیت های موجود امکان ورود به مدارس را نداشتیم اما خوشبختانه اخیرا با طرح” نماد” این فرصت ایجاد شده تا دستگاههای ذیربط بتوانند در مدارس حضور یافته و نقش ایفا کنند. در آخرین جلسه با حضور وزیر کشور تاکید شد که ستاد ارتباط خوبی با ادارات آموزش و پرورش برقرار کند.

وی مساجد را سومین نهاد دارای نقش محوری دانست و گفت: بسیاری از مساجد ما به این موضوع نمی پردازند در حالی که معتادان بخشی از عایله جامعه هستند که گرفتار شده اند و باید به آنها توجه کرد. حساسیت تا آنجاست که مقام معظم رهبری جلساتی با سران چشور برگزار می کنند. باید از ظرفیت مساجد به شکل جدی بهره مند شویم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت به ظرفیت محلات اشاره و عنوان کرد: باید از ظرفیت شوراهای محلات و کانون هایی که در سطح محلات شکل می گیرند استفاده کنیم. در تهران ۳۵۴ محله وجود دارد و هر سرای محله دارای ۱۴ خانه و کانون هستند که یکی از آنها می تواند به امر پیشگیری اختصاص یابد.

وی به نقش سازمان های مردم نهاد نیز اشاره کرد و گفت : علاوه بر این ظرفیت خیرین وجود دارد، بسیاری از خیران مدرسه و بیمارستان می سازند اما نام اعتیاد که می آید می گویند به این عرصه ورود نمی کنیم. اتفاقا خیران باید ورود جدی داشته باشند، این ها که گرفتار اعتیاد شده اند فرزندان ما هستند.

ایازی تاکید کرد : در کنار همه این ها، اگر بتوانیم فرهنگ سازی کنیم می توانیم بگوییم موفق شده ایم. باید بپذیریم در موقعیت ویژه ای قرار داریم و در مسیر ترانزیت مواد مخدر هستیم و برای کاهش اثرپذیری ها چاره ای جز فرهنگ سازی نداریم. به عنوان مثال سریال ” پریا” با موضوع ایدز چندی پیش با مشارکت وزارت بهداشت ساخته و پخش شد و افزایش ۴۰ درصدی مراجعات مردم برای انجام آزمایشات مربوط رقم خورد و نشان دهنده تاثیر رسانه و فرهنگ سازی است.